Sfaturi – la ce să fim atenți când alegem o cazare online
Avem zile numărate de concediu majoritatea dintre noi. Și bugete limitate. Majoritatea dintre noi. Și ne dorim să vedem cât mai multe și să fie cât mai frumos. Și fiecare vacanță să fie cea de vis, din pozele de pe Instagram. Unii dintre noi știm să căutăm și ne place, alții nici nu avem chef și nici nu știm unde sau cum. Drept urmare vreau să vă împărtășesc câteva sfaturi, din anii mei de experiență în rezervări de cazare online. Nu reprezintă o rețetă a succesului, dar diminuează mult probabilitatea să vă luați plasă. Și să nu vă închipuiți că eu nu o mai dau de gard… Daaaar, din ce în ce mai puțin. Deeeci:
- Când verificați nota unității de cazare, e foarte important să vedeți și din câte review-uri e formată. Cu alte cuvinte o notă de 10, la baza căreia au stat 30 de review-uri, este surclasată de o notă de 8 bazată pe 2000 de review-uri. Știți poate că pe Booking sau AirBNB poți lăsa un review doar dacă stai la hotelul respectiv. Booking-ul nu îți da voie să ai un rating dacă nu ai un număr minim de review-uri. Drept urmare unele unități de cazare care sunt la început scot camera fictiv la vânzare la prețuri foarte mici, pun prietenii să facă rezervarea, plătesc la Booking comisionul, însă prietenii au posibilitatea să facă un review. Care dacă sunteți atenți, veți observa că e cu nota 10. Asta aduce automat în algoritmul Booking-ului unitatea respectivă în primele clasate.
- Unitățile de cazare care au mai multe stele, de obicei au rating mai prost decât cele cu mai puține stele. Ceea ce este normal, pentru că clienții care stau la 5 stele au mult mai multe pretenții și un standard de comparație mai ridicat decât clienții care aleg o stea sau două. Drept urmare sunt mai severi în acordarea notei.
- Când vă place o unitate de cazare, citiți și review-urile cu note proaste. E foarte important să vedeți de ce a fost declasat hotelul respectiv. Nu de alta dar și clienții pot fi duși cu capul și de multe ori nota să fie dată sub impulsul unei emoții negative. Am întâlnit note de 2 date unui hotel absolut spectaculos pentru că trebuia să urci o pantă până la cameră și nu aveau mașinuță cu care să te ducă. Sau pentru că halatele nu erau suficient de moi, etc, etc. Sau pur și simplu au dat o notă mică din greșeală. Adevărul e mereu la mijloc.
- La review—urile proaste vă rog să verificați dacă managementul a răspuns acelui review și mai ales cum a răspuns. Dacă are o atitudine conciliantă, își cere scuze și își asumă greșeala, din punctul meu de vedere e un plus pentru că suntem oameni și facem greșeli, intenționat sau nu. Personalul hotelier poate fi mai mult sau mai puțin pregătit, la fel ca în orice alt domeniu, dar totul este perfectibil. Însă mi se pare foarte aiurea când managementul are o atitudine ironică, de a pune clientul la punct sau ține neapărat să demonstreze că ei au avut dreptate în speța respectivă. Asta demonstrează lipsa de maturitate în conducerea business-ului, mai ales în condițiile în care acele review-uri rămân. Și eu nu voi sta acolo.
- Eu nici nu iau în considerare review-uri de pe conturi anonime sau care au dat doar o notă proastă fără explicații. Din punctul meu de vedere trebuie să îți asumi ceea ce scrii și să fii transparent, astfel încât să îi oferi și proprietarului posibilitatea de a îndrepta acea eroare.
- Fiecare review are la bază punctarea pe mai multe categorii. În general se notează curățenia, viteza la internet, locația, micul dejun, dotările din cameră și ale hotelului în general. Desigur că sunt de la site la site diferențe. Acum, în funcție de ce căutați, verificați dacă notele bune sunt pe categoria urmărită de voi. De exemplu dacă stau o noapte și sunt în tranzit în hotelul respectiv, eu caut să aibă notă bună la curățenie, să fie liniște și mic dejun bun. Dacă sunt într-o călătorie de business, să aibă viteză mare la internet, parcare asigurată și eventual să fie aproape de aeroport. Dacă e o vacanță de câteva zile caut să fie curat, mic dejun bun și facilitățile camerei și ale hotelului să fie cât mai multe. Nu o să va ajute la nimic un view spectaculos, dacă stați seara de la ora 10 până dimineața la 6. Nici o viteză mare a internetului, dacă sunteți în UE și aveți net pe telefon. Sau un mic dejun extraordinar dacă veți pleca la ora 6 dimineața din hotel.
- Mare atenție la poze. Pozele de prezentare sunt foarte studiate, făcute din unghiurile potrivite, cu lumina potrivită, editate etc. În general pentru prezentare se pozează cele mai frumoase camere sau apartamente, cu cele mai bune priveliști. Verificați camera pe care urmează să o rezervați – să fie cea din poză. Eu în general verific și pe TripAdvisor, unde clienții au posibilitatea să încarce pozele lor. Aici puteți compara dacă o poză făcută total neprofesionist cu un telefon, seamănă cu cea de pe site-ul de rezervări. Puteți întreba și unitatea de cazare dacă ceea ce rezervați este ceea ce apare în poze.
- Din punct de vedere al locației, din nou totul se reduce la o poză făcută cu cap. Din poze poate arăta că hotelul este localizat pe un vârf de munte, fără vecini, cu un view spectaculos, însă în realitate este înghesuit între alte clădiri în construcție. Aici eu verific locația hotelului pe Google Street View și ai o imagine cât de cât mai reală. Desigur trebuie să iei în considerare faptul că aplicația nu este actualizată zilnic și s-ar putea să nu fie chiar 100% acurat ceea ce vezi. Poți citi și ultimele review-uri, să vezi ce zic clienții.
- Verificați ce facilități are camera în care stați, ca să nu vă cărați în bagaj lucruri ce există deja acolo. De exemplu eu am un fier de călcat de voiaj cu mine. Însă dacă hotelul unde stau are fier de călcat în cameră, nu are rost să îl mai car. Sau dacă are uscător de păr. Etc, etc. În cazul în care nu precizează, puteți trimite un mail către hotel și fie să solicitați în cameră obiectul pe care îl doriți, fie să verificați dacă există deja.
- Când alegeți prețul vă rog citiți cu atenție ce include. Sunt unități de cazare la care nu este inclus TVA-ul sau taxa de oraș. Sau dacă închiriați apartamente și case de vacanță pot exista taxe de curățenie. Am avut surpriza neplăcută să găsesc un apartament cu un preț extrem de mic/noapte, însă când am verificat avea o taxă de curățenie care dubla prețul total al rezervării. Ca să vă edificați faceți o simulare de rezervare. Adică parcurgeți toți pașii până la datele cardului bancar și atunci, obligatoriu veți vedea toate taxele incluse.
- Fiți atenți ce fel de rezervare luați. Non refundable, înseamnă că dacă anulați nu veți primi banii înapoi. Partial refundable înseamnă că veți recupera doar o parte din bani înapoi, iar refundable că veți putea anula rezervarea până la o anumită dată, fără să plătiți nimic. Acum și aici e discutabil – în sensul în care chiar și o cazare non refundable, dacă doriți anularea în timp util, puteți solicita hotelului (desigur prin intermediul platformei de cazare) să vă anuleze taxa de renunțare. În plus de asta legislația anumitor țări nu permite unităților de cazare să vă perceapă vreun comision dacă anulați într-un anumit interval de timp, chiar dacă opțiunea e non refundable. De exemplu în Brazilia așa este.
- Verificați în ce monedă puteți plăti și mai ales dacă puteți plăti cu cardul. Să nu vă treziți că ajungeți seara, când nu găsiți case de schimb valutar, proprietarul ia doar cash și nu ai cum plăti. De asemenea fiți atenți să nu fie necesar un depozit garație ce poate fi solicitat cash sau blocaj pe card (în Thailanda am întâlnit practica aceasta).
- Dacă aveți probleme cu somnul, în primul rând uitați-vă pe Google Maps unde este situat hotelul și încercați să evitați străzile aglomerate. Dacă nu aveți cum, solicitați cameră la ultimele etaje. De asemenea eu la fiecare cameră solicit “quiet room”.
- Dacă sunteți cu mașina, înainte să faceți rezervarea verificați dacă hotelul are parcare și mai ales dacă este gratuită. S-ar putea ca și costul parcării pe zi, să vă crească considerabil prețul cazării și atunci poate ar trebui să vă orientați către un hotel cu parcare gratuită, la care deși prețul cazării pe noapte este mai mare să ieșiți per total mai bine.
- Dacă sunteți într-un oraș și doriți să vizitați obiective turistice, e foarte scump să vă luați tocmai în centrul orașului. Eu caut cazarea nu chiar în centru, dar care să aibă aproape transport în comun. E și mai liniște decât în centru și mai ieftin.
- Dacă îmi place o cazare o caut pe mai multe site-uri – verific și compar prețuri, poze, review-uri. Dacă totul mi se pare ok, încerc prin intermediul internetului să dau de ei în mod direct, ca să evit comisioanele de ambele părți plătite BOOKING sau AIRBNB. Asta vine însă cu avantaje și dezavantaje – avantajul ar fi un preț mai mic, deși nu e garantat mereu, dezavantajul ar fi faptul că nu ai siguranța unui operator care în caz de ceva probleme să îți țină spatele. Voi decideți.
Ultimul sfat pe care vi-l dau:
Nu fiți încăpățânați și dacă ați dat-o de gard cu o cazare, mutați-vă! Sau schimbați camera dacă nu e cea dorită. Mai ales dacă urmează să stați o perioadă mai lungă în acel loc. Nu are rost să vă stricați concediul pentru o cazare ratată. Discutați prima dată cu managementul hotelului dacă vă puteți recupera banii, căutați altă cazare și mutați-vă. Cristi deja e pregătit. Când mă vede că strâmb din nas nici nu mai desface bagajele…Aici una dintre experiențele mai puțin plăcute.
Tot ce v-am spus mai sus a apărut în urma sutelor de experiențe la rezervare online și a numeroaselor întâmplări ce au avut loc.
Concediu plăcut și cazări de vis!
Niste sfaturi foarte utile. Cu putina atentie poti evita situatiile neplacute care de cele mai multe ori iti strica vacanta. Le voi lua in calcul la urmatoarea vacanta. Thanks
Salut. Mă bucur că ți-a fost de folos articolul! Te mai aștept pe blogul meu!
Foarte bun articolul, l-am citit pe Bookster, ma bucur ca l-au preluat 🙂
Ce alte site-uri pentru cazare recomanzi? (apropos de “Dacă îmi place o cazare o caut pe mai multe site-uri – verific și compar prețuri, poze, review-uri.”)
Merci
Mă bucur că ți-a fost de folos! Mai folosesc TripAdvisor, Google ratings și Google StreetView pentru review-uri, sau AirBnb pt cazări și review-uri.